Kolor fioletowy w liturgii

Dlaczego właśnie fiolet jest kolorem Wielkiego Postu?

Wielki Post pełny jest wyjątkowych znaków liturgicznych, których znajomość pozwala nam jeszcze lepiej poczuć wielkie znaczenie tego czasu. Na początek przyjrzymy się bliżej kolorowi towarzyszącemu okresowi pokuty, którym jest kolor fioletowy.

Zacznijmy od znaczenia ornatu, z którym kolor liturgiczny jest bezpośrednio związany.

Słowo „ornat” wywodzi się od łacińskiego rzeczownika ornatus (struj, ubranie). Od czasów wczesnego chrześcijaństwa ornat był używany podczas sprawowania Mszy św. Ta liturgiczna szata przybierała różne kształty, a wywodzi się ze starożytnego, powszechnie stosowanego, rzymskiego płaszcza.

Zazwyczaj ornat był i jest bardziej lub mniej zdobiony.

Ornat to też m.in. symbol Bożej miłości i miłosierdzia, które niejako okrywają nasze grzechy.

Jeśli chodzi o kolorystkę tej liturgicznej szaty – obecnie stosuje się przeważnie kilka jej kolorów.

Fiolet to kolor Adwentu, Wielkiego Postu i Mszy św. za zmarłych. Jest znakiem żałoby, pokuty, skruchy, a także pokory.

Kolor fioletowy w dawnych latach łączono z purpurą, którą ubierano się na znak zamożności i wyróżnienia, np. królewskiego.

Jeśli chodzi o szaty liturgiczne, kolor fioletowy używany jest w okolicznościach pokutnych i zadośćuczynienia. Jest to przede wszystkim czas Adwentu i Wielkiego Postu.

Wchodząc głębiej w znaczenie barwy fioletowej w liturgii, trzeba mieć na uwadze spostrzeżenie, że powstaje ona przy zmieszaniu błękitu i czerwieni. Obrazuje więc w pewnym sensie pomieszanie pierwiastka duchowego, który oznacza błękit, z elementem ziemskim, zmysłowym.

Tak więc kolor fioletowy ukazuje wzajemne powiązanie między niebem i ziemią, między duchem i zmysłami, między tym, co boskie i tym, co ludzkie.

W takim znaczeniu fiolet jest właściwym kolorem symbolizującym wcielenie Syna Bożego. Chrystus Bóg-Człowiek stronę ludzką podniósł do godności Boskiej, a Bóg tę dobrą stronę człowieka przyjmuje i uszlachetnia. Tak można rozumieć symbolikę koloru fioletowego szat w liturgii pogrzebowej i Mszy św. odprawianej za zmarłych.

Lepsza znajomość znaków liturgicznych, pomaga nam w jeszcze lepszym przeżyciu Eucharystii, jak i całego okresu Wielkiego Postu.